GCB Kunstlexikon
NIELE TORONI
Niele Toroni at Galerie Marian Goodman | Paris- Un tout de différences | 2020 | Galerie Marian Goodman | Paris Opening on 16 May, 2020 16 May, 2020 – 25 July, 2020 | YouTube
VIDEO | FILM NIELE TORONI
Niele Toroni | Swiss Institute | Jun 3 – Sept 6, 2015 | Swiss Institute, 18 Wooster St. NY NY | www.swissinstitute.net | Since 1966, Niele Toroni (b. 1937, Muralto, Switzerland, lives and works in Paris) has applied imprints of a number 50 brush at regular intervals of 30 cm on a variety of surfaces and supports. For his first ever institutional solo show in NY and his first in the US in over 25 years, Swiss Institute presents an exhibition that spans close to 5 decades of the artist’s work, featuring imprints on waxed fabric, canvas, and paper, as well as new, site-specific works created for this show. Throughout the years, Niele Toroni has remained steadfast in his practice of “Travail-Peinture,” in which the working method of applying paint in imprints of regular intervals delineates what is put on view. In a challenge to figurative painting, Toroni’s imprints subtly evidence human touch in the same moment that they obliterate the brushstroke as an emotive or psychological record. His works are metonymic interventions in the sense that the painted surface activates a space where the demarcation between container and contained is abolished. What is given to the viewer is an imprint of a number 50 paintbrush at regular intervals of 30 cm. No more, no less. Explicitly emphasizing the elementary definition of painting, this simple application of pigment to surface marks a milestone in the history of conceptual art. Throughout his career, Niele Toroni has systematically questioned established methods of art-making, while irreverently challenging accepted notions of authorship and gently mocking the figure of the artist. Through his commitment to a systematic working process, he humbly attempts at liberating painting from its own representation. Echoing Italian poet and novelist Cesare Pavese’s idea that the only joy in the world is to begin, Toroni’s work repeats itself in an eternal recommencement. Thus what may appear as a monolithic entity is actually a multitude of infinite variations. When confronted with the question of why continue to repeat his imprints, Toroni invariably responds: “You can look at the ocean everyday, but it is never the same sea.” The Niele Toroni exhibition is curated by Clément Delépine, Assistant Curator. | YouTube
BIOGRAFIE NIELE TORONI
GEBURTSJAHR | 1937 | GEBURTSORT | Muralto bei Locarno
1959 Umzug nach Paris
MITGLIEDSCHAFTEN | KÜNSTLERGRUPPEN NIELE TORONI
1966 Künstlergruppe BMPT | Daniel Buren | Michel Parmentier | Olivier Mosset | Niele Toroni strikten Weigerung, durch ihre Kunst eine Botschaft zu vermitteln, oder eine Gefühlsregung hervorzurufen, sowie ihrer radikale Ablehnung jeglicher künstlerischer Ideologie Ausdruck gaben und den gesamten Kunstbetrieb in Frage stellten.
AUSZEICHNUNGEN NIELE TORONI
1995 Grand Prix National de la Peinture en France
2003 Wolfgang-Hahn-Preis
2012 Prix Meret Oppenheim
2017 Rubenspreis der Stadt Siegen
SAMMLUNGEN NIELE TORONI
Migros Museum für Gegenwartskunst | Zürich
Museum of Modern Art | MoMA | New York
Museum für Gegenwartskunst Siegen
AUSSTELLUNGEN NIELE TORONI
EINZELAUSSTELLUNGEN AUSWAHL
1967 Musée d’art moderne de la Ville de Paris | Salon de la jeune peinture | Paris
1967 Musée des Arts décoratifs | Paris
1988 Portikus | Frankfurt
1996 Chiba City Museum of Art | Tokyo
1996 Musee d’Art Moderne | Saint Etienne
2001 Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris
2002 Museum Kurhaus Kleve
2017 Museum für Gegenwartskunst Siegen
GRUPPENAUSSTELLUNGEN AUSWAHL
1967 Biennale de Paris
1982 documenta 7 | Kassel
1992 documenta 9 | Kassel
WERKBESCHREIBUNG NIELE TORONI
SCHWERPUNKT| MEDIEN
Serielle Malerei
STIL
Konzeptkunst | Minimalismus | Analytische Malerei |
THEMEN | MOTIVE
Punkte auf weissem Untergrund
DEFINITION | BESCHREIBUNG | MERKMALE
Die ein- oder mehrfarbigen Arbeiten von Niele Toroni entwickeln sich aus in regelmäßigen Abständen (30 cm) mit immer gleich großen Flachpinseln (50 mm) aufgetragenen monochromen Flecken (empreintes = Abdrücke) und sollen durch diese Monotonie weder eine Botschaft vermitteln noch Emotionen hervorrufen.
STICHWORTE NIELE TORONI
schweizer Konzeptkünstler | strikten Weigerung durch Kunst eine Botschaft zu vermitteln radikale Ablehnung jeglicher künstlerischer Ideologie | Kunstbetrieb wird in Frage gestellt | Denken jenseits von Abbildung, Ähnlichkeit und Repräsentation | wahrhafte Malerei
ZITATE NIELE TORONI
„Maler bin ich, nicht mehr und nicht weniger.“ | Niele Toroni
LINKS NIELE TORONI
HOMEPAGE NIELE TORONI
NIELE TORONI
Niele Toroni at Galerie Marian Goodman | Paris- Un tout de différences | 2020 | Galerie Marian Goodman | Paris Opening on 16 May, 2020 16 May, 2020 – 25 July, 2020 | YouTube
VIDEO | FILM NIELE TORONI
Niele Toroni | Swiss Institute | Jun 3 – Sept 6, 2015 | Swiss Institute, 18 Wooster St. NY NY | www.swissinstitute.net | Since 1966, Niele Toroni (b. 1937, Muralto, Switzerland, lives and works in Paris) has applied imprints of a number 50 brush at regular intervals of 30 cm on a variety of surfaces and supports. For his first ever institutional solo show in NY and his first in the US in over 25 years, Swiss Institute presents an exhibition that spans close to 5 decades of the artist’s work, featuring imprints on waxed fabric, canvas, and paper, as well as new, site-specific works created for this show. Throughout the years, Niele Toroni has remained steadfast in his practice of “Travail-Peinture,” in which the working method of applying paint in imprints of regular intervals delineates what is put on view. In a challenge to figurative painting, Toroni’s imprints subtly evidence human touch in the same moment that they obliterate the brushstroke as an emotive or psychological record. His works are metonymic interventions in the sense that the painted surface activates a space where the demarcation between container and contained is abolished. What is given to the viewer is an imprint of a number 50 paintbrush at regular intervals of 30 cm. No more, no less. Explicitly emphasizing the elementary definition of painting, this simple application of pigment to surface marks a milestone in the history of conceptual art. Throughout his career, Niele Toroni has systematically questioned established methods of art-making, while irreverently challenging accepted notions of authorship and gently mocking the figure of the artist. Through his commitment to a systematic working process, he humbly attempts at liberating painting from its own representation. Echoing Italian poet and novelist Cesare Pavese’s idea that the only joy in the world is to begin, Toroni’s work repeats itself in an eternal recommencement. Thus what may appear as a monolithic entity is actually a multitude of infinite variations. When confronted with the question of why continue to repeat his imprints, Toroni invariably responds: “You can look at the ocean everyday, but it is never the same sea.” The Niele Toroni exhibition is curated by Clément Delépine, Assistant Curator. | YouTube
BIOGRAFIE NIELE TORONI
GEBURTSJAHR | 1937 | GEBURTSORT | Muralto bei Locarno
1959 Umzug nach Paris
MITGLIEDSCHAFTEN | KÜNSTLERGRUPPEN NIELE TORONI
1966 Künstlergruppe BMPT | Daniel Buren | Michel Parmentier | Olivier Mosset | Niele Toroni strikten Weigerung, durch ihre Kunst eine Botschaft zu vermitteln, oder eine Gefühlsregung hervorzurufen, sowie ihrer radikale Ablehnung jeglicher künstlerischer Ideologie Ausdruck gaben und den gesamten Kunstbetrieb in Frage stellten.
AUSZEICHNUNGEN NIELE TORONI
1995 Grand Prix National de la Peinture en France
2003 Wolfgang-Hahn-Preis
2012 Prix Meret Oppenheim
2017 Rubenspreis der Stadt Siegen
SAMMLUNGEN NIELE TORONI
Migros Museum für Gegenwartskunst | Zürich
Museum of Modern Art | MoMA | New York
Museum für Gegenwartskunst Siegen
AUSSTELLUNGEN NIELE TORONI
EINZELAUSSTELLUNGEN AUSWAHL
1967 Musée d’art moderne de la Ville de Paris | Salon de la jeune peinture | Paris
1967 Musée des Arts décoratifs | Paris
1988 Portikus | Frankfurt
1996 Chiba City Museum of Art | Tokyo
1996 Musee d’Art Moderne | Saint Etienne
2001 Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris
2002 Museum Kurhaus Kleve
2017 Museum für Gegenwartskunst Siegen
GRUPPENAUSSTELLUNGEN AUSWAHL
1967 Biennale de Paris
1982 documenta 7 | Kassel
1992 documenta 9 | Kassel
WERKBESCHREIBUNG NIELE TORONI
SCHWERPUNKT| MEDIEN
Serielle Malerei
STIL
Konzeptkunst | Minimalismus | Analytische Malerei |
THEMEN | MOTIVE
Punkte auf weissem Untergrund
DEFINITION | BESCHREIBUNG | MERKMALE
Die ein- oder mehrfarbigen Arbeiten von Niele Toroni entwickeln sich aus in regelmäßigen Abständen (30 cm) mit immer gleich großen Flachpinseln (50 mm) aufgetragenen monochromen Flecken (empreintes = Abdrücke) und sollen durch diese Monotonie weder eine Botschaft vermitteln noch Emotionen hervorrufen.
STICHWORTE NIELE TORONI
schweizer Konzeptkünstler | strikten Weigerung durch Kunst eine Botschaft zu vermitteln radikale Ablehnung jeglicher künstlerischer Ideologie | Kunstbetrieb wird in Frage gestellt | Denken jenseits von Abbildung, Ähnlichkeit und Repräsentation | wahrhafte Malerei
ZITATE NIELE TORONI
„Maler bin ich, nicht mehr und nicht weniger.“ | Niele Toroni
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Niele Toroni at Galerie Marian Goodman | Paris- Un tout de différences | 2020 | Galerie Marian Goodman | Paris Opening on 16 May, 2020 16 May, 2020 – 25 July, 2020 | YouTube
VIDEO | FILM NIELE TORONI
Niele Toroni | Swiss Institute | Jun 3 – Sept 6, 2015 | Swiss Institute, 18 Wooster St. NY NY | www.swissinstitute.net | Since 1966, Niele Toroni (b. 1937, Muralto, Switzerland, lives and works in Paris) has applied imprints of a number 50 brush at regular intervals of 30 cm on a variety of surfaces and supports. For his first ever institutional solo show in NY and his first in the US in over 25 years, Swiss Institute presents an exhibition that spans close to 5 decades of the artist’s work, featuring imprints on waxed fabric, canvas, and paper, as well as new, site-specific works created for this show. Throughout the years, Niele Toroni has remained steadfast in his practice of “Travail-Peinture,” in which the working method of applying paint in imprints of regular intervals delineates what is put on view. In a challenge to figurative painting, Toroni’s imprints subtly evidence human touch in the same moment that they obliterate the brushstroke as an emotive or psychological record. His works are metonymic interventions in the sense that the painted surface activates a space where the demarcation between container and contained is abolished. What is given to the viewer is an imprint of a number 50 paintbrush at regular intervals of 30 cm. No more, no less. Explicitly emphasizing the elementary definition of painting, this simple application of pigment to surface marks a milestone in the history of conceptual art. Throughout his career, Niele Toroni has systematically questioned established methods of art-making, while irreverently challenging accepted notions of authorship and gently mocking the figure of the artist. Through his commitment to a systematic working process, he humbly attempts at liberating painting from its own representation. Echoing Italian poet and novelist Cesare Pavese’s idea that the only joy in the world is to begin, Toroni’s work repeats itself in an eternal recommencement. Thus what may appear as a monolithic entity is actually a multitude of infinite variations. When confronted with the question of why continue to repeat his imprints, Toroni invariably responds: “You can look at the ocean everyday, but it is never the same sea.” The Niele Toroni exhibition is curated by Clément Delépine, Assistant Curator. | YouTube
BIOGRAFIE NIELE TORONI
GEBURTSJAHR | 1937 | GEBURTSORT | Muralto bei Locarno
1959 Umzug nach Paris
MITGLIEDSCHAFTEN | KÜNSTLERGRUPPEN NIELE TORONI
1966 Künstlergruppe BMPT | Daniel Buren | Michel Parmentier | Olivier Mosset | Niele Toroni strikten Weigerung, durch ihre Kunst eine Botschaft zu vermitteln, oder eine Gefühlsregung hervorzurufen, sowie ihrer radikale Ablehnung jeglicher künstlerischer Ideologie Ausdruck gaben und den gesamten Kunstbetrieb in Frage stellten.
AUSZEICHNUNGEN NIELE TORONI
1995 Grand Prix National de la Peinture en France
2003 Wolfgang-Hahn-Preis
2012 Prix Meret Oppenheim
2017 Rubenspreis der Stadt Siegen
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Museum of Modern Art | MoMA | New York
Museum für Gegenwartskunst Siegen
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EINZELAUSSTELLUNGEN AUSWAHL
1967 Musée d’art moderne de la Ville de Paris | Salon de la jeune peinture | Paris
1967 Musée des Arts décoratifs | Paris
1988 Portikus | Frankfurt
1996 Chiba City Museum of Art | Tokyo
1996 Musee d’Art Moderne | Saint Etienne
2001 Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris
2002 Museum Kurhaus Kleve
2017 Museum für Gegenwartskunst Siegen
GRUPPENAUSSTELLUNGEN AUSWAHL
1967 Biennale de Paris
1982 documenta 7 | Kassel
1992 documenta 9 | Kassel
WERKBESCHREIBUNG NIELE TORONI
SCHWERPUNKT| MEDIEN
Serielle Malerei
STIL
Konzeptkunst | Minimalismus | Analytische Malerei |
THEMEN | MOTIVE
Punkte auf weissem Untergrund
DEFINITION | BESCHREIBUNG | MERKMALE
Die ein- oder mehrfarbigen Arbeiten von Niele Toroni entwickeln sich aus in regelmäßigen Abständen (30 cm) mit immer gleich großen Flachpinseln (50 mm) aufgetragenen monochromen Flecken (empreintes = Abdrücke) und sollen durch diese Monotonie weder eine Botschaft vermitteln noch Emotionen hervorrufen.
STICHWORTE NIELE TORONI
schweizer Konzeptkünstler | strikten Weigerung durch Kunst eine Botschaft zu vermitteln radikale Ablehnung jeglicher künstlerischer Ideologie | Kunstbetrieb wird in Frage gestellt | Denken jenseits von Abbildung, Ähnlichkeit und Repräsentation | wahrhafte Malerei
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„Maler bin ich, nicht mehr und nicht weniger.“ | Niele Toroni
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