GCB Kunstlexikon
PETER ZUMTHOR
WERKE / ARCHITEKTUR
Peter Zumthor | Bruder-Klaus-Kapelle | YouTube
Peter Zumthor | Therme Vals | Baukunst | KunstSpektrum | Über eines der Hauptwerke des Schweizer Architekten und Pritzker-Preisträgers |
YouTube
Peter Zumthor | Diözesanmuseum in Köln | KunstSpektrum | Bei den Bauarbeiten zum KOLUMBA-Museum in Köln | Kunstmuseum des Erzbistums Köln | https://www.kolumba.de/ | Ausschnitt aus der Dokumentation „Peter Zumthor | Der Eigensinn des Schönen | 2000 | Der Schweizer Star-Architekt Peter Zumthor gilt als kompromisslos und eigensinnig: seine Bauten sind klare, geschlossene Körper, die stets als Ganzes wirken sollen. Dabei zieht Zumthor die natürliche und historische Umgebung der Gebäude in seine Planungen ein. Der Neubau des Museums beispielsweise bezieht sowohl die Fundamente der im Zweiten Weltkrieg zerstörten romanischen Kirche St. Kolumba als auch die von dem Kölner Architekten Gottfried Böhm an ihrer Stelle erbaute Kapelle „Madonna in den Trümmern“ ein | YouTube
Peter Zumthor | Projekt für die „Topographie des Terrors“ | KunstSpektrum | Über das schliesslich gescheiterte Berliner Projekt von Peter Zumthor | Die weitere Entwicklung des Projekts (nach der Momentaufnahme des Beitrags aus dem Jahr 2000): Nach 15 Jahren trat im März 2004 der Historiker Reinhard Rürup als Wissenschaftlicher Direktor der Stiftung „Topographie des Terrors“ aus Protest zurück. Unmittelbarer Anlass war, dass „die vom Bund vor einigen Jahren bewilligten Mittel für die Vorbereitung der Ersteinrichtung des Neubaus nicht mehr ausgezahlt werden.“ Er warf zudem den zuständigen Vertretern in den Behörden von Land und Bund ein „auffälliges Desinteresse“ und eine „bestenfalls lauwarme Unterstützung“ vor. Das Land Berlin trennte sich schließlich im Streit von Zumthor. Er erhielt allerdings aufgrund vertraglicher Vereinbarungen eine Abfindung. Die drei bereits für 13,8 Millionen Euro errichteten Treppentürme des Museumsbaus auf dem ehemaligen Gestapo-Gelände blieben ein Torso. Nach einer abgewiesenen Verfassungsbeschwerde von Zumthor und trotz Protesten von Architekten wurden diese im Winter 2004 wieder abgerissen | Ausschnitt aus der Dokumentation „Peter Zumthor | Der Eigensinn des Schönen | 2000 | YouTube
VIDEO / FILM
Peter Zumthor Interview | Different Kinds of Silence | Louisiana Channel
We visited Peter Zumthor – one of the world’s leading architects – in his studio in Switzerland. In this extensive and rare biographical video interview he tells the captivating story of his childhood, his studies in NYC and his parents’ strong influence. Zumthor – who works from the small town of Haldenstein in Switzerland – likes being outside the big centres of the world, as it frees him of having to consider the opinions of his fellow colleagues: “If you work like an artist, you need your own separate space.” He does, however, also work well in the “anonymous sound” of a city, where it is also possible to find calm in “a protective ocean of sound.” There are, Zumthor feels, different kinds of silence, and finding one’s mental silence – being able to concentrate – is what is most important in order to work well. “There’s nothing I’m not interested in.” Zumthor loves literature and music, but prides himself in taking an overall interest in different things, as it fuels him: “It’s a nourishing ground.” His constant appetite for learning gives him the tools to be able to understand whatever place or landscape he needs to work in, and being able to “feel a space” and having an idea how to react as an architect, is essential. When he designs his innovative architecture, Zumthor furthermore puts great emphasis on connecting the old with the new, rather than breaking with history. Likewise, he feels that all architects have a great social responsibility when it comes to creating buildings, which are both well crafted and sustainable. Anything can be considered art as long as it’s done with personal devotion to the making of it, Zumthor argues: “I never decided to become an architect.” Starting out as an industrial designer, it was not until 1968 that he made the decision of becoming an architect and began participating in competitions, thinking to himself: “I can do this better.” As for the first competition he entered, he was kicked out in the first round – a pivotal experience that made him aware of the need to always improve. Peter Zumthor (b. 1943) is a Swiss architect. Among his best-known projects are the Kunsthaus Bregenz in Austria, the thermal baths in Vals in Switzerland, the Swiss Pavilion for Expo 2000 in Hannover (an all-timber structure intended to be recycled after the event) and the Kolumba Diocesan Museum in Cologne. Zumthor is the winner of several prestigious awards such as the 1998 Carlsberg Architecture Prize, the Mies van der Rohe Award for European Architecture (1999), the Praemium Imperiale (2008), the 2009 Pritzker Architecture Prize and the 2013 RIBA Royal Gold Medal. He lives and works in Switzerland | For more about Peter Zumthor see: http://zumthor.tumblr.com/ | Peter Zumthor was interviewed by Marc-Christoph Wagner at his studio in Haldenstein | Switzerland | May 2015 | Camera Klaus Elmer | Edited by Klaus Elmer | Produced by Marc-Christoph Wagner | Copyright Louisiana Channel | Louisiana Museum of Modern Art | 2015 | Supported by Nordea-fonden | YouTube
Journal Interview | Peter Zumthor | DW Deutsch | Zukunft der Architektur | YouTube
Stararchitekt Peter Zumthor | Euromaxx | DW Deutsch | Der Pritzker-Preisträger Peter Zumthor ist einer der berühmtesten Architekten der Welt. Nun setzt sich der gelernte Möbelschreiner, der stets besonderen Wert auf die Auswahl der verwendeten Materialien legt, für die regionale Holzmöbel-Kultur ein: Für den Werkraum Bregenzerwald, eine 1999 gegründete Initiative österreichischer Handwerker, hat er ein Ausstellungshaus entworfen | YouTube
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Peter Zumthor | Therme Vals | Baukunst | KunstSpektrum | Über eines der Hauptwerke des Schweizer Architekten und Pritzker-Preisträgers |
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Peter Zumthor | Diözesanmuseum in Köln | KunstSpektrum | Bei den Bauarbeiten zum KOLUMBA-Museum in Köln | Kunstmuseum des Erzbistums Köln | https://www.kolumba.de/ | Ausschnitt aus der Dokumentation „Peter Zumthor | Der Eigensinn des Schönen | 2000 | Der Schweizer Star-Architekt Peter Zumthor gilt als kompromisslos und eigensinnig: seine Bauten sind klare, geschlossene Körper, die stets als Ganzes wirken sollen. Dabei zieht Zumthor die natürliche und historische Umgebung der Gebäude in seine Planungen ein. Der Neubau des Museums beispielsweise bezieht sowohl die Fundamente der im Zweiten Weltkrieg zerstörten romanischen Kirche St. Kolumba als auch die von dem Kölner Architekten Gottfried Böhm an ihrer Stelle erbaute Kapelle „Madonna in den Trümmern“ ein | YouTube
Peter Zumthor | Projekt für die „Topographie des Terrors“ | KunstSpektrum | Über das schliesslich gescheiterte Berliner Projekt von Peter Zumthor | Die weitere Entwicklung des Projekts (nach der Momentaufnahme des Beitrags aus dem Jahr 2000): Nach 15 Jahren trat im März 2004 der Historiker Reinhard Rürup als Wissenschaftlicher Direktor der Stiftung „Topographie des Terrors“ aus Protest zurück. Unmittelbarer Anlass war, dass „die vom Bund vor einigen Jahren bewilligten Mittel für die Vorbereitung der Ersteinrichtung des Neubaus nicht mehr ausgezahlt werden.“ Er warf zudem den zuständigen Vertretern in den Behörden von Land und Bund ein „auffälliges Desinteresse“ und eine „bestenfalls lauwarme Unterstützung“ vor. Das Land Berlin trennte sich schließlich im Streit von Zumthor. Er erhielt allerdings aufgrund vertraglicher Vereinbarungen eine Abfindung. Die drei bereits für 13,8 Millionen Euro errichteten Treppentürme des Museumsbaus auf dem ehemaligen Gestapo-Gelände blieben ein Torso. Nach einer abgewiesenen Verfassungsbeschwerde von Zumthor und trotz Protesten von Architekten wurden diese im Winter 2004 wieder abgerissen | Ausschnitt aus der Dokumentation „Peter Zumthor | Der Eigensinn des Schönen | 2000 | YouTube
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Peter Zumthor Interview | Different Kinds of Silence | Louisiana Channel
We visited Peter Zumthor – one of the world’s leading architects – in his studio in Switzerland. In this extensive and rare biographical video interview he tells the captivating story of his childhood, his studies in NYC and his parents’ strong influence. Zumthor – who works from the small town of Haldenstein in Switzerland – likes being outside the big centres of the world, as it frees him of having to consider the opinions of his fellow colleagues: “If you work like an artist, you need your own separate space.” He does, however, also work well in the “anonymous sound” of a city, where it is also possible to find calm in “a protective ocean of sound.” There are, Zumthor feels, different kinds of silence, and finding one’s mental silence – being able to concentrate – is what is most important in order to work well. “There’s nothing I’m not interested in.” Zumthor loves literature and music, but prides himself in taking an overall interest in different things, as it fuels him: “It’s a nourishing ground.” His constant appetite for learning gives him the tools to be able to understand whatever place or landscape he needs to work in, and being able to “feel a space” and having an idea how to react as an architect, is essential. When he designs his innovative architecture, Zumthor furthermore puts great emphasis on connecting the old with the new, rather than breaking with history. Likewise, he feels that all architects have a great social responsibility when it comes to creating buildings, which are both well crafted and sustainable. Anything can be considered art as long as it’s done with personal devotion to the making of it, Zumthor argues: “I never decided to become an architect.” Starting out as an industrial designer, it was not until 1968 that he made the decision of becoming an architect and began participating in competitions, thinking to himself: “I can do this better.” As for the first competition he entered, he was kicked out in the first round – a pivotal experience that made him aware of the need to always improve. Peter Zumthor (b. 1943) is a Swiss architect. Among his best-known projects are the Kunsthaus Bregenz in Austria, the thermal baths in Vals in Switzerland, the Swiss Pavilion for Expo 2000 in Hannover (an all-timber structure intended to be recycled after the event) and the Kolumba Diocesan Museum in Cologne. Zumthor is the winner of several prestigious awards such as the 1998 Carlsberg Architecture Prize, the Mies van der Rohe Award for European Architecture (1999), the Praemium Imperiale (2008), the 2009 Pritzker Architecture Prize and the 2013 RIBA Royal Gold Medal. He lives and works in Switzerland | For more about Peter Zumthor see: http://zumthor.tumblr.com/ | Peter Zumthor was interviewed by Marc-Christoph Wagner at his studio in Haldenstein | Switzerland | May 2015 | Camera Klaus Elmer | Edited by Klaus Elmer | Produced by Marc-Christoph Wagner | Copyright Louisiana Channel | Louisiana Museum of Modern Art | 2015 | Supported by Nordea-fonden | YouTube
Journal Interview | Peter Zumthor | DW Deutsch | Zukunft der Architektur | YouTube
Stararchitekt Peter Zumthor | Euromaxx | DW Deutsch | Der Pritzker-Preisträger Peter Zumthor ist einer der berühmtesten Architekten der Welt. Nun setzt sich der gelernte Möbelschreiner, der stets besonderen Wert auf die Auswahl der verwendeten Materialien legt, für die regionale Holzmöbel-Kultur ein: Für den Werkraum Bregenzerwald, eine 1999 gegründete Initiative österreichischer Handwerker, hat er ein Ausstellungshaus entworfen | YouTube
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Peter Zumthor | Diözesanmuseum in Köln | KunstSpektrum | Bei den Bauarbeiten zum KOLUMBA-Museum in Köln | Kunstmuseum des Erzbistums Köln | https://www.kolumba.de/ | Ausschnitt aus der Dokumentation „Peter Zumthor | Der Eigensinn des Schönen | 2000 | Der Schweizer Star-Architekt Peter Zumthor gilt als kompromisslos und eigensinnig: seine Bauten sind klare, geschlossene Körper, die stets als Ganzes wirken sollen. Dabei zieht Zumthor die natürliche und historische Umgebung der Gebäude in seine Planungen ein. Der Neubau des Museums beispielsweise bezieht sowohl die Fundamente der im Zweiten Weltkrieg zerstörten romanischen Kirche St. Kolumba als auch die von dem Kölner Architekten Gottfried Böhm an ihrer Stelle erbaute Kapelle „Madonna in den Trümmern“ ein | YouTube
Peter Zumthor | Projekt für die „Topographie des Terrors“ | KunstSpektrum | Über das schliesslich gescheiterte Berliner Projekt von Peter Zumthor | Die weitere Entwicklung des Projekts (nach der Momentaufnahme des Beitrags aus dem Jahr 2000): Nach 15 Jahren trat im März 2004 der Historiker Reinhard Rürup als Wissenschaftlicher Direktor der Stiftung „Topographie des Terrors“ aus Protest zurück. Unmittelbarer Anlass war, dass „die vom Bund vor einigen Jahren bewilligten Mittel für die Vorbereitung der Ersteinrichtung des Neubaus nicht mehr ausgezahlt werden.“ Er warf zudem den zuständigen Vertretern in den Behörden von Land und Bund ein „auffälliges Desinteresse“ und eine „bestenfalls lauwarme Unterstützung“ vor. Das Land Berlin trennte sich schließlich im Streit von Zumthor. Er erhielt allerdings aufgrund vertraglicher Vereinbarungen eine Abfindung. Die drei bereits für 13,8 Millionen Euro errichteten Treppentürme des Museumsbaus auf dem ehemaligen Gestapo-Gelände blieben ein Torso. Nach einer abgewiesenen Verfassungsbeschwerde von Zumthor und trotz Protesten von Architekten wurden diese im Winter 2004 wieder abgerissen | Ausschnitt aus der Dokumentation „Peter Zumthor | Der Eigensinn des Schönen | 2000 | YouTube
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Peter Zumthor Interview | Different Kinds of Silence | Louisiana Channel
We visited Peter Zumthor – one of the world’s leading architects – in his studio in Switzerland. In this extensive and rare biographical video interview he tells the captivating story of his childhood, his studies in NYC and his parents’ strong influence. Zumthor – who works from the small town of Haldenstein in Switzerland – likes being outside the big centres of the world, as it frees him of having to consider the opinions of his fellow colleagues: “If you work like an artist, you need your own separate space.” He does, however, also work well in the “anonymous sound” of a city, where it is also possible to find calm in “a protective ocean of sound.” There are, Zumthor feels, different kinds of silence, and finding one’s mental silence – being able to concentrate – is what is most important in order to work well. “There’s nothing I’m not interested in.” Zumthor loves literature and music, but prides himself in taking an overall interest in different things, as it fuels him: “It’s a nourishing ground.” His constant appetite for learning gives him the tools to be able to understand whatever place or landscape he needs to work in, and being able to “feel a space” and having an idea how to react as an architect, is essential. When he designs his innovative architecture, Zumthor furthermore puts great emphasis on connecting the old with the new, rather than breaking with history. Likewise, he feels that all architects have a great social responsibility when it comes to creating buildings, which are both well crafted and sustainable. Anything can be considered art as long as it’s done with personal devotion to the making of it, Zumthor argues: “I never decided to become an architect.” Starting out as an industrial designer, it was not until 1968 that he made the decision of becoming an architect and began participating in competitions, thinking to himself: “I can do this better.” As for the first competition he entered, he was kicked out in the first round – a pivotal experience that made him aware of the need to always improve. Peter Zumthor (b. 1943) is a Swiss architect. Among his best-known projects are the Kunsthaus Bregenz in Austria, the thermal baths in Vals in Switzerland, the Swiss Pavilion for Expo 2000 in Hannover (an all-timber structure intended to be recycled after the event) and the Kolumba Diocesan Museum in Cologne. Zumthor is the winner of several prestigious awards such as the 1998 Carlsberg Architecture Prize, the Mies van der Rohe Award for European Architecture (1999), the Praemium Imperiale (2008), the 2009 Pritzker Architecture Prize and the 2013 RIBA Royal Gold Medal. He lives and works in Switzerland | For more about Peter Zumthor see: http://zumthor.tumblr.com/ | Peter Zumthor was interviewed by Marc-Christoph Wagner at his studio in Haldenstein | Switzerland | May 2015 | Camera Klaus Elmer | Edited by Klaus Elmer | Produced by Marc-Christoph Wagner | Copyright Louisiana Channel | Louisiana Museum of Modern Art | 2015 | Supported by Nordea-fonden | YouTube
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Stararchitekt Peter Zumthor | Euromaxx | DW Deutsch | Der Pritzker-Preisträger Peter Zumthor ist einer der berühmtesten Architekten der Welt. Nun setzt sich der gelernte Möbelschreiner, der stets besonderen Wert auf die Auswahl der verwendeten Materialien legt, für die regionale Holzmöbel-Kultur ein: Für den Werkraum Bregenzerwald, eine 1999 gegründete Initiative österreichischer Handwerker, hat er ein Ausstellungshaus entworfen | YouTube